2014. dec 30.

Változni jó. Változtatni még jobb!

írta: MazsiBobi//WheyHoLetsGo
Változni jó. Változtatni még jobb!

Kezdőcsomag autoimmun sorstársaknak

Az előző posztban megírtam a rövid történetemet a diagnózistól mostanáig. Most jön néhány gyakorlati tudnivaló. Érdemes a következő köröket lefutni mielőtt elindulsz ...

Ha sejted a bajt: Nekem teljesen véletlenül, egy vérvételen derült ki, hogy gáz van. Kérd meg a háziorvost, hogy mindenképpen nézze meg a TSH értékedet, ha bármilyen tünetét (elhízás, hajhullás, fáradtság, hangulatingadozás) tapasztalod a pajzsmirigy alulműködésnek, netán túlműködésnek (ingerlékenység, szívdobogás, izzadás, alvászavar). Jó mindig teljes labort kérni, mert abból az is kiderül, hogy van-e vashiányod, vagy van-e allergiás reakció vagy gyulladás a szervezetedben.

Ha megvan az eredmény, és a háziorvos javasolja az endokrinológust, akkor jöhet az egyik leghálátlanabb feladat: orvost találni. Nagyon nehéz közeli időpontot kérni SZTK-ba, és nekem nincsenek is jó tapasztalataim. Én a magánrendelésnél is mellényúltam egyszer, de Pécsen tudok jót, szívesen megírom privátban.

Ha megvan a baj: Nekem mindenki azt mondta, ne pánikoljak, ez kezelhető, semmi baj nem lesz. Egyébként ez többnyire igaz, de szerintem azért pánikolj. Ne nagyon és ne sokáig, de basszus! A pajzsmirigy az egyik legfontosabb szerv, az endokrin rendszer kulcsszereplője. Nélküle nincs élet(erő). És nem mellékesen ez a pánik és önmagad féltése lesz a hajtóerő, amikor a harmadik orvoshoz jelentkezel be, mert az első kettő félrekezelt és/vagy le se sz*rt. Ez a pánik vesz rá, hogy lassíts, hogy magadba nézz, és hogy megoldást keress.

Mik a lehetséges megoldások, hogy egyre jobban érezd magad: A felírt hormonmennyiség beszedése. Hiszek a csodálatos gyógyulásokban, de ezt nem lehet elhanyagolni. Ha eltörne a lábad, azt is begipszeltetnéd, nem? Néha macerás a reggeli bogyó-víz-várás rituálé, de meg lehet szokni.

Nekem azt volt a legnehezebb elfogadni, hogy „elromlottam” és nincs aki vagy ami megjavítson. Próbálkoztam ezt a problémakört racionálisan körüljárni, ezoterikus magyarázatokkal hozakodtam elő. Aztán szépen lassan ráébredtem, hogy egyszerűen nem érdekel, mi-mitől van. Persze jó sz*r, amikor emiatt fáj valamim, meg már zsinórban harmadjára vagyok náthás ebben a félévben, pedig múlt már el úgy év, hogy egyet sem köhintettem.

awesome.jpg

Ez nem azt jelenti, hogy ugyanazt csinálhatod, mint mások. Egyébként is, miért akarnád azt csinálni, amit mindenki más. ;) A legjobb, amit tehetsz magaddal, ha kiiktatod csökkented a stresszt. A legszigorúbb edzésterv és gluténmentes diéta mellett is borzasztó rosszul éreztem magam. A kajás csalós stressz is stressz. Főleg, ha a net tele van mumusokról (glutén) ordibáló írásokkal.

Nyilván, ha ételallergiád van, nem fogsz nyakra-főre mogyorót enni, aztán minden egyes alkalommal ügyeleten kikötni. Viszont ne állj be azok közé, akik minden falat előtt és után morfondíroznak, hogy vajon most ez a csésze kávé lesz az első koporsószegem, vagy a következő. A tested úgyis jelez, ha valami nem tetszik neki. Tesztelgesd!

Ha már így jártál, hogy oda kell figyelned a táplálkozásodra és az életviteledre, akkor ne úgy fogd fel, hogy úristen, selejt vagyok, nem tehetem és ehetem azt, amit a barátaim. (Ha a barátaid nem támogatnak, akkor sajnos nem csak az táplálkozási szokásaid lecserélésén kell elgondolkodnod... Innen is millió puszi az enyémeknek a gondoskodásért.) Fogd fel életmódváltásként, amit csakis MAGADÉRT teszel. Nézz ki egy étrendet, ami megfelel az ízlésednek, pénztárcádnak és az állapotodnak és kövesd a leírtakat, de ne ostorozd magad, ha éppen megbillensz. Nem vagyok híve az újévi fogadalmaknak, de ez valamiért jó időpont, hogy nekiláss. Ráadásként, ha januárban elkezded rendezni a soraidat, keresel valami mozgásformát az életmódváltás részeként, akkor már májusban körberöhögheted a „hogyan legyen álomalakod 1 hónap alatt” cikkeket. A végére pedig egy kis motiváció.

Szólj hozzá

egészség autoimmun mazsibobi hashimoto thyreoiditis